produkty

Intelektualna.pl
Artykuł
29 08.2017
Artykuł
29.08.17

Czy COTY może zakazać dystrybutorom sprzedaży kosmetyków za pośrednictwem amazon.de?

przez Łukasz Dutkowski

Nie jest tajemnicą, że wszelkie funkcjonujące w obrocie handlowym produkty luksusowe zachowują swój charakter tak długo, jak długo są w ten sposób postrzegane przez konsumentów. Co za tym idzie, producenci zmuszeni są podejmować liczne działania nakierowane na wykreowanie oraz utrzymanie kojarzonego z prestiżem wizerunku swoich towarów.Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja
Artykuł
10 08.2017
Artykuł
10.08.17

Oznaczenie pochodzenia geograficznego w prawie UE – czy „la Milla de Oro” może być znakiem towarowym?

przez Julia Lewandowska

Unijne przepisy harmonizujące ochronę znaków towarowych jasno wskazują na podstawy odmowy rejestracji znaku lub stwierdzenia jej nieważności. Do takich podstaw zalicza się między innymi brak odróżniającego charakteru, sprzeczność z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, a także możliwość wprowadzenia w błąd opinii publicznej. Jako znaki towarowe nie mogą zostać zarejestrowane również (a jeśli zostaną – może to stanowić podstawę do unieważnienia takiej rejestracji) znaki towarowe, które składają się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek mogących służyć w obrocie do oznaczania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego lub czasu produkcji towaru lub świadczenia usługi, lub innych właściwości towarów lub usług. W jednym ze swoich najnowszych wyroków Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej pochylił się nad kwestią interpretacji pojęcia „oznaczenia pochodzenia geograficznego”.Czytaj więcej

Branża:

Media&Marketing Konkurencja
Artykuł
19 07.2017
Artykuł
19.07.17

Interesującego orzeczenia należy spodziewać się w bliskiej przyszłości ze strony Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

przez Małgorzata Kurowska

TSUE wypowie się na temat… damskich butów. Opinia rzecznika generalnego, prof. Maciej Szpunara, została opublikowana 22 czerwca 2017 roku (sygn. Sprawy: C-163/16) i dotyczy zdolności rejestracyjnej znaku składającego się jedynie z koloru, w świetle dyrektywy 2008/95/WE („Dyrektywa”) i zawartego w niej zakazu rejestracji, w określonych przypadkach, znaków składających się z samego tylko kształtu towaru. Dyrektywa (jak również właściwe przepisy polskiego Prawa własności przemysłowej, stanowiące jej implementację), zakazuje bowiem rejestracji znaku towarowego składającego się wyłącznie z kształtu, jeśli kształt ten uwarunkowany jest jedynie naturą (właściwościami) towaru, służy jedynie osiągnięciu określonego efektu technicznego lub też znacznie zwiększa wartość towaru. Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja
Artykuł
14 07.2017
Artykuł
14.07.17

Ułatwienia w zasadach dochodzenia odszkodowania za szkodę wyrządzoną naruszeniem prawa konkurencji - co warto wiedzieć?

przez Monika Ratajczak

27 czerwca 2017 r. weszła w życie nowa ustawa o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji. Ma ona ułatwiać dochodzenie odszkodowań od przedsiębiorców, którzy dopuścili się naruszenia prawa konkurencji. Przedsiębiorca nadużywający pozycji dominującej na rynku lub będący stroną porozumienia ograniczającego konkurencję musi liczyć się teraz nie tylko z ryzykiem wszczęcia postępowania antymonopolowego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) lub Komisję Europejską, ale również z ryzykiem wytoczenia powództwa o zapłatę odszkodowania na rzecz poszkodowanych takimi praktykami.Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja
Artykuł
06 07.2017
Artykuł
06.07.17

Czy w związku z jednym z najnowszych wyroków TSUE przyszedł czas na koniec „mleka sojowego” i „sera wegańskiego”?

przez J.Lewandowska,Ł.Dutkowski

Wraz z dynamicznymi zmianami nawyków żywieniowych społeczeństwa, pojawiają się problemy dotyczące zgodnego z prawem nazewnictwa stosunkowo nowych produktów spożywczych. Obecnie funkcjonuje na rynku znaczna liczba wyrobów roślinnych przeznaczonych do zastąpienia odpowiadających im towarów pochodzenia zwierzęcego, w szczególności mięsa czy mleka. W większości przypadków nadaje się im nazwy zarezerwowane dla produktów pochodzenia zwierzęcego, wraz z dodatkami wskazującymi na surowiec, z którego zostały wytworzone, np. mleko migdałowe lub kotlety sojowe. Z wyroku TSUE z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie C-422/16 wynika, że nie zawsze takie praktyki są zgodne z prawem.Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja
Artykuł
09 01.2017
Artykuł
09.01.17

TSUE ponownie zabiera głos w sprawie importu równoległego produktów leczniczych

przez Michał Wojtkowiak

W wydanym niedawno wyroku w sprawie C-297/15 Ferring Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) miał okazję ponownie odnieść się do problematyki wyczerpania prawa do znaku towarowego oraz związanego z nią zagadnienia tzw. importu równoległego. Mówiąc o imporcie równoległym, mamy na myśli np. sytuację, w której producent towaru X, opatrzonego określonym znakiem towarowym, wprowadza go do obrotu na terenie jednego z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a inny podmiot Y nabywa go w jednym z ww. państw w celu jego dalszej odsprzedaży w drugim z nich. Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja
Artykuł
07 10.2014
Artykuł
07.10.14

Czy kształt cukierka może być chroniony prawem?

przez dr Monika A.Górska

Owszem, kształt cukierka może być chroniony prawem wyłącznym. W bazie Urzędu Patentowego RP znajdziemy kilka interesujących przykładów [www.uprp.pl] Jednak, nie tylko cukierki mogą „skorzystać” z ochrony. Również felgi samochodowe, rowery, telefony, filiżanki, biżuteria, meble czy etykiety na opakowaniach bądź same opakowania mogą podlegać ochronie jako wzory przemysłowe o ile spełnione są ustawowe przesłanki takiej ochrony. Czytaj więcej

Branża:

Konkurencja

Konkurencja

Audyt IP

Reprezentacja w sporach

Umowy

Strategia ochrony wzoru